El Calafate y El Chalten

12 januari 2013 - El Chaltén, Argentinië

Geachte,

bij deze melden wij u, trouwe lezers thuis, El Calafate en El Chalten bezocht te hebben. Gelieve de onderstaande informatie met aandacht door te nemen.

El Calafate is een plaats in het Argentijnse departement Lago Argentino in de provincie Santa Cruz. Het is gelegen aan de zuidelijke oever van het Argentinomeer. De plaats is een toeristenoord, aangezien het dient als uitvalsbasis voor daguitstappen naar de ten westen gelegen gletsjers in het Nationaal park Los Glaciares en vooral de Perito Morenogletsjer. De gletsjer is een van de 48 gletsjers die worden gevoed door het Zuid-Patagonische IJsveld. Per dag schuift de ijsmassa 1 tot 2 meter verder. Dit kan waargenomen worden door het gekraak van de over elkaar schuivende ijsbrokken enerzijds, anderzijds breken op regelmatige tijdstippen grote ijsbrokken van de gletsjer af die dan met veel lawaai in het Argentinomeer vallen.

El Chaltén is een plaats in het Argentijnse bestuurlijke gebied Lago Argentino in de provincie Santa Cruz dichtbij het Viedmameer. De plaats telt 324 inwoners. Een van die inwoners is Fitz Roy, een 3375 meter hoge berg gelegen in Patagonië. De naam Chaltén komt uit het Tehuelche en betekent "rokende berg": de wolken blijven meestal rond de top van de berg hangen.

Het voorgaande als gelezen beschouwd, danken wij u voor uw interesse.

kusjes en knufferds, onstuimige staf en prinses warhoofd

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Koen:
    15 januari 2013
    nice! wijs om volgen!
  2. Lieve D'heer:
    15 januari 2013
    De "verste" magneet op mijn frigo is nu die van Argentinië. Ongelooflijk tof dat jullie aan mij gedacht hebben! 't was een echte verrassing. Peter Slabbaert
    Prachtige foto's trouwens.
  3. Pit en tante Linda:
    16 januari 2013
    Weer vrie wijs geschreven! Ge moet echt iets doen met dat talent, misschien gaan ze dan binnen 50 jaar uw kopke naast dat van Henri, papa Philip's vriend, op een stokske aan de Zeelse bib plaatsen. Ik kijk al uit naar " Thoughts of a Zelish plunder in South America".
  4. Evelien en Gill:
    Lieve Annelies en Staf,

Eindelijk eens de tijd gevonden om jullie eens een uitgebreid antwoord te sturen. We zijn jullie allesbehalve vergeten! Er gaat geen dag voorbij dat we niet denken aan Annelies' vrolijke intonatie of Stafs droge opmerkingen.

Ik kan je alleszins verzekeren dat jullie hier nog niets wereldschokkends hebben gemist. Er zijn een aantal leuke momenten de revue gepasseerd, waarbij ik spontaan denk aan oudejaarsavond bij Chaflo (als mannen dolfijnen imiteren en vrouwen op handen en knieën Shakira-gewijs over de vloer kruipen, kan men beamen dat het een geslaagde avond was, niwaar?) en de jaarmarkt in Zele waar iedereen al jumpend (of wat daarvoor moet doorgaan) en vanille-jeneverkens-achterover-kappend naar huis gaat tegen 10 uur. Toch is het hier niet hetzelfde zonder jullie...
    Het lijkt trouwens alsof het weer volledig in de war is door jullie afwezigheid. Tijdens de kerstvakantie hebben de Gill en ik een tripje naar Parijs gemaakt en zaten in daar - zonder jas! - op een terrasje (true story!). Spijtig genoeg is het nu gedaan met het schone weer en ligt er een dikke laag sneeuw (waar ik jammer genoeg niet van genieten, want ik zit thuis met de griep...wat op zich van weinig belang is, maar ik wil jullie graag volledig op de hoogte houden).
  5. Evelien en Gill:
    17 januari 2013
    Ik hoop dat jullie al gebruik hebben gemaakt van al onze afscheids-attributen! Hebben jullie de harmonica al gebruikt? Ik stel me Staf voor, op een rots, voor zich uitstarend, een deuntje te spelen op de harmonica in de schemering van de ondergaande zon. Epic.
    A little birdy heeft me ook verteld (en 'k heb het op de foto's gezien) dat jullie haar geknipt is. Gill heeft uit sympathie ook zijn haar kort laten knippen. Oké, het kan ook een klein misverstand door de kapper geweest zijn dat hij plots thuiskwam zònder krullen. Jullie zullen nog even moeten wachten om dit te bewonderen.

Ik hoop dat jullie het daar goed hebben, dat het weer daar aangenaam is (niet te koud, niet te warm, just gepast) en dat jullie goed zorg dragen voor elkaar. Ik kijk uit naar spannende verhalen waarbij jullie op à la Indiana-Jones door het oerwoud klimmen, wilde dieren de keel oversnijden en stukjes krokodil roosteren boven een zelfgemaakt kampvuurtje. Of gewoon een powerpoint is ook goed. De onze van het leven hier staat trouwens ook bijna op punt.

Het ga jullie nog goed daar! Have fuuunn!!
    (en het moet er uit...wees voorzichtig!

eZelien (en Gill vanuit de zetel)
  6. Nadine:
    super proficiat Peter !

we volgen jullie wel maar reageren komt er niet altijd van

klaas cassiman, onze peru-vriend gaat jullie via je blog proberen contacteren....

geniet er nog van en Annelies, we gaan je missen op ski hoor !!!
  7. Bart en Tanja:
    18 januari 2013
    Bij deze ook aan jullie proficiat gewenst peter en tante!!!
    Doe dat daar nog goed en blijven bloggen hé :-)

Groetjes,
    Bart,Tanja en Lucas.
  8. Basiel en iedereen uit gent ajaaa:
    18 januari 2013
    MA WAAA , matjeu , tziet er daar gvd schoon uit ze mannekes , geniet er maar vollenbak van en ge moet ook ni telang wegzitten eh , we zijn jullie hier al zwaar ant missen ze ! greets and love from ghent !
    ps: ben een beetje jaloers hoor
  9. Tante Miche:
    19 januari 2013
    Wijs zeg! Prachtige foto's!
    Wij genieten op afstand!
    Doedagoehé!
  10. Verstringe Hilde:
    19 januari 2013
    Proficiat hé pit Staf,geniet nog met volle teugen van jullie reis.
    Prachtige foto's.
    Groetjes,
    tante Hilde
  11. Victor:
    21 januari 2013
    Wauw, zo interessant :)
    Wel massa's mooie foto's!

Heel erg proficiat met het peterschap he Cozz!!